هویت گرافیکی محصول و سرویس
هویت گرافیکی محصول و سرویس
طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر تبلیغات است و نقش ارزنده ای را در جریان اقتصادی جوامع بازی می کند. فروش کالا و ارائه خدمات بیش از آنکه به کیفیت محصول یا سرویس وابسته باشد در گرو طراحی بسته بندی خوب و ارائه مطلوب میباشد. به فراخور سن و فرهنگ، ایجاد انگیزه برای خریدار به ویژه برای خريد یك محصول یا سرویس جدید، بیش از هر چیز به كیفیت و تاثیر بصری متمايز بسته بندی و طرح گرافیکی مربوط میشود.
هويت مندي و تداعي برند
طراحي يك بسته بندي بايد حاوي نشانه هايي از هويت سازماني ارائه كننده محصول باشد. اگر طرح و نقش هاي روي بسته بندي به صورت ادامه دار و تعريف شده در طراحي ها وجود داشته باشند، مي توانند به نشان آن برند تبديل گردند.
طراحي يك بسته بندي بايد حاوي نشانه هايي از هويت سازماني ارائه كننده محصول باشد. اگر طرح و نقش هاي روي بسته بندي به صورت ادامه دار و تعريف شده در طراحي ها وجود داشته باشند، مي توانند به نشان آن برند تبديل گردند.
معمولاً بسته بندی ، جزیی از برنامه های گرافیکی کلی هویت شرکتی است ،اما اغلب یک شکل سه بعدی مشخص با یک محصول مترادف می شود مثل بطری کوکاکولا . خطوط اصلی منحنی بطری کوکا در سال 1915 طراحی شد و بعدها ریموند لوی این شکل معین فعلی را به آن بخشیدکه به یکی از مشهورترین نمادهای تجاری جهان تبدیل گشت.
تداعي برند قدرى مهم است که بیشتر شرکت ها سال ها طرح کالاي خود را ثابت نگاه مى دارند. چون طرح منحصر به فرد بسته بندي يك محصول در حافظه بلند مدت مشتریان جاى گرفته و از لحاظ نام، مارک تجارى و ویژگى هاى طرح موجب تمایز محصول از انواع مشابه ارائه شده توسط رقبا مى شود. از این رو لازم است در طراحى اولیه دقت كافي صورت گيرد تا بعدها نیاز به تغییر در طراحي نبوده و خدشه اى بر ارتباط بصرى خریداران با محصول وارد نشود.